Naar Leerlingenadministratie

Dubbele inschrijving oplossen

Een leerling mag niet op 2 scholen tegelijk ingeschreven staan.

Bericht over dubbele inschrijving

Als een andere school uw leerling heeft in- of uitgeschreven, dan ontvangt u een bericht ‘Kennisgeving inschrijving’ in uw LAS. In dit bericht vindt u de in- en uitschrijfdatum van de leerling en de instellingscode van de andere school. U kunt met de instellingscode de contactgegevens van de andere school opzoeken in RIO.

Daarnaast ontvangt u bij een dubbele inschrijving met een andere school een melding in het kwaliteitscontrolebestand in Mijn DUO.

Afstemmen met andere school

U moet een dubbele inschrijving zo snel mogelijk oplossen door de inschrijfdatum en de uitschrijfdatum af te stemmen met de andere school. Komt u er niet uit met de andere school? Neem dan eerst contact op met uw schoolbestuur. Wordt de dubbele inschrijving hierna niet opgelost, neem dan contact op met de helpdesk.

Wat moet u doen?

  1. Controleer de inschrijfperiode.
  2. Stem de in- en uitschrijfdatum af met de andere school.
  3. Pas de inschrijfperiode eventueel aan in uw LAS en wissel dit uit met het Register Onderwijsdeelnemers (ROD).

Uitschrijfdatum aanpassen

Gaat een leerling naar een andere school, dan moeten de in- en uitschrijfdatum op elkaar aansluiten. De oude school moet hiervoor soms de uitschrijfdatum aanpassen. De uitschrijfdatum wordt dan 1 dag vóór de inschrijfdatum van de nieuwe school. Ook als dat een dag in het weekend is.

Gaat de leerling binnenkort naar een andere school? Dan kan het gebeuren dat de nieuwe school de leerling al heeft ingeschreven met een inschrijfdatum in de toekomst. U kunt deze dubbele inschrijving oplossen door alvast de uitschrijfdatum uit te wisselen met ROD.

Oplossing controleren

U kunt zelf controleren of de dubbele inschrijving is opgelost. Als de in- of uitschrijfdatum is aangepast, dan ontvangt u opnieuw het bericht ‘Kennisgeving inschrijving’ in uw LAS. Controleer of de in- en uitschrijfdatum op elkaar aansluiten.

Als de dubbele inschrijving is opgelost, dan verdwijnt de melding op het kwaliteitscontrolebestand.

Leerling niet op uw school

Zat de leerling helemaal niet op uw school? Alleen in dat geval mag u de inschrijving verwijderen uit ROD. Nadat de leerling is verwijderd uit ROD, mag u de leerling verwijderen uit uw LAS.

Meer informatie

Meer informatie over de juiste in- en uitschrijfdatum vindt u in de inschrijfhulp en de uitschrijfhulp.

Contact ROD po

U kunt uw vraag telefonisch of per mail stellen.

Mailen

Stel uw vraag via helpdeskpo@rod.duo.nl. Vermeld uw instellingscode of bestuursnummer. We beantwoorden uw mail binnen 3 werkdagen.

Bellen

U kunt ons bellen op 050 599 77 66 op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur.

Niets missen?

Het onderwijs is constant in beweging. Abonneer u op onze nieuwsbrief.

Verbergen feedback scherm Sluiten feedback scherm Tonen feedback scherm
Wat vindt u van de website?

We willen onze website graag verbeteren. Helpt u ons verder? Het duurt ongeveer 1 minuut.

Ja, ik doe mee

We willen onze website graag verbeteren. Helpt u ons verder? Het duurt ongeveer 1 minuut.

Ja, ik doe mee

We willen onze website graag verbeteren. Helpt u ons verder? Het duurt ongeveer 1 minuut.

Ja, ik doe mee

We willen onze website graag verbeteren. Helpt u ons verder? Het duurt ongeveer 1 minuut.

Ja, ik doe mee