Aanvragen of terugbetalen inwoners Caribisch gebied

Woont u op Aruba, Curaçao, Sint Maarten of in Caribisch Nederland? Dan gaat studiefinanciering aanvragen net iets anders. Zo ook het terugbetalen van uw studieschuld.

DUO komt naar u toe!

Van 1 november tot en met 10 december bezoekt DUO Aruba, Bonaire en Curaçao. We organiseren een aantal bijeenkomsten over studiefinanciering en terugbetalen. En we openen tijdelijke servicekantoren. Bekijk de datums en locaties.

Studiefinanciering

Vraag studiefinanciering op tijd aan. Vraag ook een aanvullende beurs aan. We kijken dan naar het inkomen van uw ouders. Geen contact met uw vader of moeder? Daar kan DUO rekening mee houden.

  • Studiefinanciering

    Vraag studiefinanciering het liefst 3 maanden van tevoren aan. In het Caribisch gebied vraagt u aan met een formulier.

    Aanvragen studiefinanciering
  • Aanvullende beurs

    Loop geen geld mis. Vraag de aanvullende beurs altijd aan. Voor de aanvullende beurs hebben we het inkomen van uw ouders nodig.

    Meer over aanvullende beurs
  • Problemen met ouders

    Een aanvullende beurs aanvragen, maar geen contact met uw vader of moeder? Het is mogelijk om hun inkomen niet mee te laten tellen.

    Meer over problemen met ouders

Terugbetalen studieschuld

U betaalt uw studieschuld per maand terug. Dit kan met lokaal betalen. Hebt u weinig inkomen? Vraag verlaging van uw maandbedrag aan. Uw maandbedrag kan zelfs € 0,- worden. Of zet de aflossing van uw studieschuld tijdelijk stop.

  • Lokaal betalen

    Met lokaal terugbetalen betaalt u in uw eigen valuta. Dit is goedkoper dan betalen naar een Nederlands rekeningnummer.

    Aanvragen lokaal betalen
  • Maandbedrag verlagen

    Als u verlaging van uw maandbedrag aanvraagt, kijken we naar uw inkomen. Vaak betaalt u daarna minder of helemaal niets.

    Aanvragen lager maandbedrag
  • Aflossing tijdelijk stopzetten

    Kunt u ook uw lagere maandbedrag niet betalen? Vraag een aflosvrije periode aan. Dan zetten we uw aflossing tijdelijk stop.

    Aanvragen aflosvrije periode
Problemen met terugbetalen door coronacrisis

Hebt u door de coronacrisis problemen met terugbetalen? We hebben een paar algemene oplossingen. U kunt:


Zijn deze oplossingen onvoldoende voor u? Stuur dan een mail naar antillen@duo.nl. Vermeld ook uw burgerservicenummer, adres en geboortedatum. We kijken dan naar een oplossing op maat.

Problemen met betalingsregeling

Hebt u een betalingsregeling en kunt u die niet meer betalen? Stuur een mail naar debiteurenbeheer@duo.nl. Doe dit ook als u al een afspraak hebt met een DUO-medewerker.

Zaken regelen met DUO

Het is makkelijker om uw zaken online te regelen met DUO. En onze post digitaal te ontvangen. Dit kan in Mijn DUO. Inloggen doet u met DigiD. Voor een DigiD hebt u een burgerservicenummer (bsn) nodig.

  • DigiD in Nederland

    Als u zich inschrijft in Nederland, krijgt u een burgerservicenummer. Regel daarna meteen een DigiD. Dan kunt u inloggen op Mijn DUO.

    Aanvragen DigiD
  • DigiD Caribisch gebied

    Na uw studie kunt u DigiD blijven gebruiken. Ook als u weer in het Caribisch gebied woont. Nog geen DigiD? Vraag hem alsnog aan.

    DigiD Caribisch gebied
  • Mijn DUO

    Mijn DUO heeft verschillende voordelen. Niet alleen als u studeert, maar ook als u een studieschuld moet terugbetalen.

    Voordelen Mijn DUO

Meer informatie

Formulieren en folders
Filmpjes

Studiefinanciering aanvragen vanaf de Antillen

Downloads
Beschrijving

Bon dia, Ruth. Studenten uit de Antillen kunnen ook studiefinanciering krijgen in Nederland. Hoe kun je dit aanvragen?

Ruth: Studiefinanciering en het studentenreisproduct vraag je aan met een formulier. Je vindt het formulier dat je daar voor nodig hebt op duo.nl/antillen.

Regel dit op tijd, het liefst 3 maanden van tevoren dan weet je ook op tijd waar je recht op hebt. Je aanvraag wordt binnen 4 tot 6 weken verwerkt. Daarna krijg je via de post een bericht 'studiefinanciering'. En in een aparte envelop ontvang je het formulier 'Bevraging BSN'.

Bewaar dit formulier goed en neem het mee naar Nederland. Heb je nog geen burgerservicenummer, dan krijg je eerst een maandelijkse vergoeding in plaats van je studentenreisproduct.

Wat moet je doen als je in Nederland bent?

Ruth: Zodra je in Nederland bent moet je je inschrijven bij de gemeente waar je gaat wonen. Op dat moment krijg je je eigen burgerservicenummer. Met dit burgerservicenummer kun je je eigen DigiD met sms-controle aanvragen op digid.nl. Met je DigiD kun je inloggen op 'Mijn DUO'. Dat is handig én belangrijk want op Mijn DUO kun je je post bekijken en wijzigingen doorgeven. Heb je nog geen Nederlands rekeningnummer? Regel dit dan zo snel mogelijk zodat DUO je studiefinanciering kan uitbetalen.

En waar is het formulier dan voor?

Ruth: Met het formulier geef je je burgerservicenummer, je Nederlandse adres, en je rekeningnummer door aan DUO. Let op, je kunt pas inloggen op Mijn DUO wanneer het formulier verwerkt is.

Kun je dan ook gelijk gratis reizen?

Ruth: Nee, je kunt niet gelijk gratis reizen. Voor je studentenreisproduct moet je eerst nog een aantal dingen regelen. In de video 'Gratis reizen in Nederland' vertellen we alles wat je daarover moet weten.

Veel informatie! Ik zet daarom alles nog even op een rij.

  • Je vindt het aanvraagformulier studiefinanciering op duo.nl/antillen.
  • Neem het formulier 'Bevraging BSN' mee naar Nederland. Zodra je staat ingeschreven bij de gemeente vraag je met je burgerservicenummer je DigiD aan op digid.nl.
  • Stuur het formulier met je burgerservicenummer, je adres en je rekeningnummer zo snel mogelijk terug naar DUO.
  • En bekijk de video 'Gratis reizen in Nederland' en regel alles voor je studentenreisproduct.

Gratis reizen in Nederland

Downloads
Beschrijving

Hoe reis je gratis in Nederland?

Het begint met het aanvraagformulier voor studiefinanciering. Bij het invullen kies je of je doordeweeks of in het weekend gratis wilt reizen.

Als je aanvraag is verwerkt, ontvang je een 'Bericht studiefinanciering' en het formulier 'Bevraging BSN'.

Neem het formulier mee naar Nederland.

Schrik niet. Op het bericht staat dat je een vergoeding krijgt, maar dit verandert in een abonnement zodra je het volgende doet:

  • Schrijf je in bij de gemeente zodra je in Nederland bent. Je krijgt dan een burgerservicenummer.
  • Geef dit aan ons door met het eerder genoemde formulier.
  • We zetten dan het studentenreisproduct voor je klaar.

De volgende stap is dat je een persoonlijke -chipkaart en een DigiD met sms-controle regelt.

  • De -chipkaart koop je via -chipkaart.nl en een DigiD regel je via digid.nl.
  • Zodra je je persoonlijke -chipkaart hebt, koppel je je studentenreisproduct aan je -chipkaart. Dit doe je via studentenreisproduct.nl.

Koppelen gelukt? Dan krijg je een bericht.

Daarna ga je naar een ophaalautomaat om het studentenreisproduct op je -chipkaart te zetten. Kijk op -chipkaart.nl waar bij jou in de buurt een ophaalautomaat staat. En dan ben je klaar om gratis of met korting te reizen.

Oh ja! Vergeet trouwens niet om bij het reizen in en uit te checken met je -chipkaart.

Problemen met je ouders

Downloads
Beschrijving

Heb je een aanvullende beurs aangevraagd?

Om die te berekenen kijken we naar het inkomen van je ouders. Als je problemen hebt met een of met beide ouders, dan kun je DUO vragen om het inkomen niet mee te laten tellen. Dit noemen we het 'inkomen van je ouder buiten beschouwing laten'. De ouder telt dan niet mee voor de berekening van de aanvullende beurs. Dit kan bijvoorbeeld als je een conflict hebt, er geen contact is of als je niet erkend bent.

Om dit te regelen ga je op duo.nl/antillen naar 'Formulieren en folders'. Download het formulier 'Verzoek inkomen ouders buiten beschouwing laten'. Vul het formulier in op de computer en stuur de geprinte versie met je handtekening naar DUO. Je moet ook bewijsstukken meesturen. In de toelichting van het formulier vind je welke dat zijn. DUO beoordeelt je verzoek. Je ontvangt hierover een brief, waarin staat of het verzoek is goedgekeurd.

Terugbetalen vanaf de Antillen

Downloads
Beschrijving

Uw studieschuld terugbetalen vanaf de Antillen werkt net even anders dan vanuit Nederland. U hebt verschillende mogelijkheden om de betaling aan te passen aan uw persoonlijke situatie. U kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om uw schuld lokaal terug te betalen. U maakt uw maandelijkse termijnen dan over naar een lokaal rekeningnummer in plaats van naar Nederland. Dit is een stuk goedkoper, want u betaalt in uw eigen valuta en u hoeft geen hoge transactiekosten te betalen.

Hebt u weinig inkomen? Dan kunt u DUO vragen om bij de berekening van het maandbedrag rekening te houden met het inkomen van u en uw partner. Vaak wordt uw maandbedrag dan lager of zelfs € 0,-. U moet zelf eenmalig de verlaging van het maandbedrag aanvragen. Daarna vraagt DUO ieder jaar automatisch uw inkomen op bij de lokale Belastingdienst. Tenzij u op Aruba of Sint Maarten woont. Dan moet u zelf ieder jaar uw inkomen doorgeven.

Hebt u al verlaging van het maandbedrag aangevraagd en kunt u dit lagere bedrag ook niet betalen? Dan kunt u een aflosvrije periode aanvragen. Dan zetten we de terugbetaling van uw studieschuld tijdelijk stop. In totaal hebt u recht op 60 aflosvrije maanden. U mag deze maanden in een keer inzetten of verspreiden. Maar op is op. De maximale terugbetalingsperiode wordt verlengd met het aantal aflosvrije maanden dat u inzet.

Mijn DUO gebruiken

Downloads
Beschrijving

Uw zaken bij DUO regelt u snel en eenvoudig online via Mijn DUO. Ook in het Caribisch gebied.

In Mijn DUO kunt u bijvoorbeeld wijzigingen doorgeven en uw berichten lezen. Bovendien hebt u altijd een actueel overzicht van uw schuld en aflossingen.

U kunt op 2 manieren inloggen op Mijn DUO:

  • Met een DigiD met sms-controle.
  • En met de Digid app.

Hebt u nog geen DigiD of kunt u niet meer inloggen op Mijn DUO? Vraag dan een nieuwe DigiD aan op digid.nl/buitenland. Voor de aanvraag heeft u een burgerservicenummer nodig. U ontvangt daarna een baliecode per sms en e-mail. Met deze code moet u binnen 30 dagen uw brief met DigiD activeringscode ophalen. Dit kan bij een van de DigiD balies op Aruba, Curaçao, Sint Maarten of Bonaire. Na activeren van uw DigiD kunt u inloggen op Mijn DUO.

Webinars en rekenhulpen

Contact

Vragen? U kunt vanuit het Caribisch gebied op verschillende manieren contact met ons opnemen.

Telefoon

Op werkdagen van 3.00 tot 11.00 uur (Caribische tijd).

+31 50 599 77 55

Chat

U kunt op deze pagina op maandag van 7.00 tot 12.00 uur (Caribische tijd) met ons chatten. Als een medewerker beschikbaar is, ziet u dat rechtsonder in uw scherm.

Wilt u op een ander moment met ons chatten? Op onze contactpagina kunt u op werkdagen tussen 4.00 tot 12.00 uur (Caribische tijd) chatten met een medewerker.
Videobellen

U kunt op woensdag van 7.00 tot 11.00 uur en op vrijdag van 10.00 tot 14.00 uur (Caribische tijd) met ons videobellen.

Download de instructies voor videobellen via Webex (113Kb, pdf).

Mailen
  • Studenten: ks-aa-uaf@duo.nl
  • Terugbetalers: antillen@duo.nl
  • Problemen met terugbetalen: debiteurenbeheer@duo.nl
Sociale media

Stel uw vraag via sociale media. Ons webcareteam helpt u graag verder. We zijn online op maandag tot en met vrijdag van 4.00 tot 12.00 uur (Caribische tijd).

Facebook

Facebook voor terugbetalers Antillen Link opent externe pagina

Facebook voor mbo'ers Link opent externe pagina

Facebook voor studenten hbo of universiteit Link opent externe pagina

Twitter

@Duostudent Link opent externe pagina

Instagram

@duostudent Link opent externe pagina