Aanvragen of terugbetalen vanaf de Antillen

Woont u op Aruba, Curaçao, Sint Maarten of in Caribisch Nederland? Dan gaat studiefinanciering aanvragen net iets anders. Zo ook het terugbetalen van uw studieschuld.

Chatten en videobellen

Het is nu ook mogelijk om met ons te chatten of te videobellen. Zo hebt u makkelijk contact met ons Caribisch team.

Studiefinanciering

Vraag studiefinanciering op tijd aan. Vraag ook een aanvullende beurs aan. We kijken dan naar het inkomen van uw ouders. Geen contact met uw vader of moeder? Daar kan DUO rekening mee houden.

  • Studiefinanciering

    Vraag studiefinanciering het liefst 3 maanden van tevoren aan. Aanvragen vanaf de Antillen doet u met een formulier.

    Aanvragen studiefinanciering
  • Aanvullende beurs

    Vraag een aanvullende beurs aan. Dit kan een gift worden. Voor de aanvullende beurs hebben we het inkomen van uw ouders nodig.

    Meer over aanvullende beurs
  • Problemen met ouders

    Een aanvullende beurs aanvragen, maar geen contact met uw vader of moeder? Het is mogelijk om hun inkomen niet mee te laten tellen.

    Meer over problemen met ouders

Terugbetalen studieschuld

U betaalt uw studieschuld per maand terug. Dit kan met lokaal betalen. Hebt u weinig inkomen? Vraag verlaging van uw maandbedrag aan. Uw maandbedrag kan zelfs € 0,- worden. Of zet de aflossing van uw studieschuld tijdelijk stop.

  • Lokaal betalen

    Met lokaal terugbetalen betaalt u in uw eigen valuta. Dit is goedkoper dan betalen naar een Nederlands rekeningnummer.

    Aanvragen lokaal betalen
  • Maandbedrag verlagen

    Als u verlaging van uw maandbedrag aanvraagt, kijken we naar uw inkomen. Vaak betaalt u daarna minder of helemaal niets.

    Aanvragen lager maandbedrag
  • Aflossing tijdelijk stopzetten

    Kunt u ook uw lagere maandbedrag niet betalen? Vraag een aflosvrije periode aan. Dan zetten we uw aflossing tijdelijk stop.

    Aanvragen aflosvrije periode

Hebt u door de coronacrisis problemen met terugbetalen? Lees wat DUO voor u kan doen.

Zaken regelen met DUO

Het is makkelijker om uw zaken online te regelen met DUO. En onze post digitaal te ontvangen. Dit kan in Mijn DUO. Inloggen doet u met DigiD. Voor een DigiD hebt u een burgerservicenummer (bsn) nodig.

  • DigiD in Nederland

    Als u zich inschrijft in Nederland, krijgt u een burgerservicenummer. Regel daarna meteen een DigiD. Dan kunt u inloggen op Mijn DUO.

    Aanvragen DigiD
  • DigiD op de Antillen

    Na uw studie kunt u DigiD blijven gebruiken. Ook als u weer op de Antillen woont. Nog geen DigiD? Vraag hem alsnog aan.

    DigiD op de Antillen
  • Mijn DUO

    Mijn DUO heeft verschillende voordelen. Niet alleen als u studeert, maar ook als u een studieschuld moet terugbetalen.

    Voordelen Mijn DUO

Meer informatie

Formulieren en folders
Filmpjes

Studiefinanciering aanvragen vanaf de Antillen

Downloads
Beschrijving

Bon dia, Ruth. Studenten uit de Antillen kunnen ook studiefinanciering krijgen in Nederland. Hoe kun je dit aanvragen?

Ruth: Studiefinanciering en het studentenreisproduct vraag je aan met een formulier. Je vindt het formulier dat je daar voor nodig hebt op duo.nl/antillen.

Regel dit op tijd, het liefst 3 maanden van tevoren dan weet je ook op tijd waar je recht op hebt. Je aanvraag wordt binnen 4 tot 6 weken verwerkt. Daarna krijg je via de post een bericht 'studiefinanciering'. En in een aparte envelop ontvang je het formulier 'Bevraging BSN'.

Bewaar dit formulier goed en neem het mee naar Nederland. Heb je nog geen burgerservicenummer, dan krijg je eerst een maandelijkse vergoeding in plaats van je studentenreisproduct.

Wat moet je doen als je in Nederland bent?

Ruth: Zodra je in Nederland bent moet je je inschrijven bij de gemeente waar je gaat wonen. Op dat moment krijg je je eigen burgerservicenummer. Met dit burgerservicenummer kun je je eigen DigiD met sms-controle aanvragen op digid.nl. Met je DigiD kun je inloggen op 'Mijn DUO'. Dat is handig én belangrijk want op Mijn DUO kun je je post bekijken en wijzigingen doorgeven. Heb je nog geen Nederlands rekeningnummer? Regel dit dan zo snel mogelijk zodat DUO je studiefinanciering kan uitbetalen.

En waar is het formulier dan voor?

Ruth: Met het formulier geef je je burgerservicenummer, je Nederlandse adres, en je rekeningnummer door aan DUO. Let op, je kunt pas inloggen op Mijn DUO wanneer het formulier verwerkt is.

Kun je dan ook gelijk gratis reizen?

Ruth: Nee, je kunt niet gelijk gratis reizen. Voor je studentenreisproduct moet je eerst nog een aantal dingen regelen. In de video 'Gratis reizen in Nederland' vertellen we alles wat je daarover moet weten.

Veel informatie! Ik zet daarom alles nog even op een rij.

  • Je vindt het aanvraagformulier studiefinanciering op duo.nl/antillen.
  • Neem het formulier 'Bevraging BSN' mee naar Nederland. Zodra je staat ingeschreven bij de gemeente vraag je met je burgerservicenummer je DigiD aan op digid.nl.
  • Stuur het formulier met je burgerservicenummer, je adres en je rekeningnummer zo snel mogelijk terug naar DUO.
  • En bekijk de video 'Gratis reizen in Nederland' en regel alles voor je studentenreisproduct.

Gratis reizen in Nederland

Downloads
Beschrijving

Hoe reis je gratis in Nederland?

Het begint met het aanvraagformulier voor studiefinanciering. Bij het invullen kies je of je doordeweeks of in het weekend gratis wilt reizen.

Als je aanvraag is verwerkt, ontvang je een 'Bericht studiefinanciering' en het formulier 'Bevraging BSN'.

Neem het formulier mee naar Nederland.

Schrik niet. Op het bericht staat dat je een vergoeding krijgt, maar dit verandert in een abonnement zodra je het volgende doet:

  • Schrijf je in bij de gemeente zodra je in Nederland bent. Je krijgt dan een burgerservicenummer.
  • Geef dit aan ons door met het eerder genoemde formulier.
  • We zetten dan het studentenreisproduct voor je klaar.

De volgende stap is dat je een persoonlijke -chipkaart en een DigiD met sms-controle regelt.

  • De -chipkaart koop je via -chipkaart.nl en een DigiD regel je via digid.nl.
  • Zodra je je persoonlijke -chipkaart hebt, koppel je je studentenreisproduct aan je -chipkaart. Dit doe je via studentenreisproduct.nl.

Koppelen gelukt? Dan krijg je een bericht.

Daarna ga je naar een ophaalautomaat om het studentenreisproduct op je -chipkaart te zetten. Kijk op -chipkaart.nl waar bij jou in de buurt een ophaalautomaat staat. En dan ben je klaar om gratis of met korting te reizen.

Oh ja! Vergeet trouwens niet om bij het reizen in en uit te checken met je -chipkaart.

Problemen met je ouders

Downloads
Beschrijving

Heb je een aanvullende beurs aangevraagd?

Om die te berekenen kijken we naar het inkomen van je ouders. Als je problemen hebt met een of met beide ouders, dan kun je DUO vragen om het inkomen niet mee te laten tellen. Dit noemen we het 'inkomen van je ouder buiten beschouwing laten'. De ouder telt dan niet mee voor de berekening van de aanvullende beurs. Dit kan bijvoorbeeld als je een conflict hebt, er geen contact is of als je niet erkend bent.

Om dit te regelen ga je op duo.nl/antillen naar 'Formulieren en folders'. Download het formulier 'Verzoek inkomen ouders buiten beschouwing laten'. Vul het formulier in op de computer en stuur de geprinte versie met je handtekening naar DUO. Je moet ook bewijsstukken meesturen. In de toelichting van het formulier vind je welke dat zijn. DUO beoordeelt je verzoek. Je ontvangt hierover een brief, waarin staat of het verzoek is goedgekeurd.

Webinars en rekenhulpen

Contact

Vragen? U kunt vanaf de Antillen op verschillende manieren contact met ons opnemen.

Telefoon

Op werkdagen van 4.00 tot 12.00 uur (Antilliaanse tijd).

+31 50 599 77 55

Chat

U kunt op deze pagina op donderdag van 6.00 - 8.00 uur en van 12.00 - 15.00 uur (Antilliaanse tijd) met ons chatten. Als een medewerker beschikbaar is, ziet u dat rechtsonder in uw scherm.

Wilt u op een ander moment met ons chatten? Op onze contactpagina kunt u op werkdagen tussen 4.00 tot 12.00 uur (Antilliaanse tijd) chatten met een medewerker.

Videobellen

Vanaf 24 november kunt u op afspraak met ons videobellen. Op dinsdag en vrijdag van 6.00- 8.00 uur en van 12.00 - 15.00 uur (Antilliaanse tijd).

Download de instructies voor videobellen via Webex (113Kb, pdf).

Mailen
  • Studenten: ks-aa-uaf@duo.nl
  • Terugbetalers: antillen@duo.nl
  • Problemen met terugbetalen: debiteurenbeheer@duo.nl
Sociale media

Stel uw vraag via sociale media. Ons webcareteam helpt u graag verder. We zijn online op maandag tot en met vrijdag van 4.00 tot 12.00 uur (Antilliaanse tijd).

Facebook

Facebook voor terugbetalers Antillen Link opent externe pagina

Facebook voor mbo'ers Link opent externe pagina

Facebook voor studenten hbo of universiteit Link opent externe pagina

Twitter

@Duostudent Link opent externe pagina

Instagram

@duostudent Link opent externe pagina