Naar Leerlingen

Leerlingen per referentieniveau taal en rekenen


Nieuwe statistisch beveiligde bestanden


Bestanden die na 1 november 2023 worden geplaatst zijn statistisch beveiligd om te voldoen aan de AVG. Alle cellen met aantallen 1, 2, 3, of 4 zijn vervangen door ‘<5’. Dit kan gevolgen hebben voor het gebruik.

Lees meer in het nieuwsbericht.

Welke niveaus?

Per schoolvestiging het aantal leerlingen in het basisonderwijs naar behaald referentieniveau voor taal en rekenen. Referentieniveaus omschrijven welke vaardigheden leerlingen moeten hebben voor taal en rekenen. 

Het referentiekader bestaat uit fundamentele niveaus en streefniveaus.

  • Het fundamentele niveau (F-niveau) is de basis die zoveel mogelijk leerlingen moeten beheersen.
  • Het streefniveau (S-niveau) is voor leerlingen die meer aankunnen. 

2016-2023 per schooljaar

Bestand Peildatum Publicatiedatum
Leerlingen 2023-2024 (csv 1038kb) 10 oktober 2024 19 november 2024
Leerlingen 2022-2023 (csv 1049kb) 19 april 2023 14 november 2023
Leerlingen 2021-2022 (csv 778kb) 22 april 2022 14 november 2022
Leerlingen 2020-2021 (csv 784kb) 15 april 2021 23 mei 2022
Leerlingen 2018-2019 (csv 790kb) 15 april 2019 13 december 2019
  • Update

    Elk jaar

  • Bron

    Register onderwijsdeelnemers (ROD, voorheen BRON)

Toelichting

Inhoud

In dit bestand staat per schoolvestiging het aantal leerlingen in het basisonderwijs naar behaald referentieniveau voor taal en rekenen. Referentieniveaus omschrijven welke vaardigheden leerlingen moeten hebben voor taal en rekenen. Het referentiekader bestaat uit fundamentele niveaus en streefniveaus. Het fundamentele niveau (F-niveau) is de basis die zo veel mogelijk leerlingen moeten beheersen. Het streefniveau (S-niveau) is voor leerlingen die meer aankunnen. Voor meer informatie zie: www.taalenrekenen.nl.

Gegevens in het bestand:

Kolom  Definitie
Peildatum leerlingen De datum waarop het aantal leerlingen is vastgesteld.
Instellingscode Registratienummer van de instelling. 
Vestigingscode Registratienummer van de schoolvestiging.
Instellingsnaam vestiging Naam van de vestiging van de school.
Postcode vestiging Postcode van de schoolvestiging.
Plaatsnaam  Plaats waar de schoolvestiging staat. 
Gemeentenummer Nummer van de gemeente waar de schoolvestiging staat.
Gemeentenaam  Naam van de gemeente waar de schoolvestiging staat.
Provincie Provincie waar de schoolvestiging staat.
Soort po Het soort primair onderwijs. bo: Basisonderwijs
Denominatie vestiging De levensbeschouwing of godsdienst die de schoolvestiging uitdraagt.
Bevoegd gezag nummer  Nummer van het schoolbestuur waar de schoolvestiging onder valt. 
Rekenen lager 1F Het aantal leerlingen met een niveau lager dan het fundamentele niveau 1F voor rekenen. 
Rekenen 1F Het aantal leerlingen met het fundamentele niveau 1F voor rekenen. 
Rekenen 1S Het aantal leerlingen met het streefniveau voor rekenen.
Rekenen 2F Het aantal leerlingen met het fundamentele niveau 2F voor rekenen. 
LV lager 1F Het aantal leerlingen met een niveau lager dan het fundamentele niveau 1F voor leesvaardigheid.
LV 1F Het aantal leerlingen met het fundamentele niveau 1F voor leesvaardigheid.
LV 2F Het aantal leerlingen met het fundamentele niveau 2F voor leesvaardigheid.
TV lager 1F Het aantal leerlingen met een niveau lager dan het fundamentele niveau voor taalverzorging.
TV 1F Het aantal leerlingen met het fundamentele niveau 1F voor taalverzorging.
TV 2F Het aantal leerlingen met het fundamentele niveau 1F voor taalverzorging.

Bronnen 

  • De leerlinggegevens in het bestand zijn volgens 1-cijferbestand WPO (Wet op het primair onderwijs) en komen uit ROD (Basisregister Onderwijsnummer, peildatum 1-10). 
  • De instellingsgegevens komen uit RIO(Basisregister Instellingen, peildatum 1-10).

 Selecties 

  • Het aantal leerlingen zonder ontheffing voor de eindtoets, met een hoofdinschrijving in het basisonderwijs of speciaal basisonderwijs (peildatum medio april). 
  • Van deze leerlingen zijn de referentieniveaus genomen zoals in ROD bekend t/m einde schooljaar. 

Privacy 

In verband met privacyoverwegingen worden alle cel vullingen door een 0 vervangen indien het totaal per onderdeel (rekenen, leesvaardigheid of taalvaardigheid), kleiner is dan 5.
 

Kwaliteit van de gegevens 

  • De gegevens in dit bestand zijn gebaseerd op zogenaamde 1-cijfer definities. Dit zijn afspraken tussen Ministerie van OCW, CBS en andere partijen om onderwijsgegevens op een eenduidige manier te ontsluiten volgens van tevoren vastgestelde definities en algoritmes. Deze afspraken zijn gemaakt om eenduidig gebruik van onderwijsgegevens te stimuleren en zo de kwaliteit te kunnen waarborgen. 
  • De gegevens in dit bestand zijn door scholen en besturen zelf aan DUO opgegeven en betreffen een momentopname uit de registers RIO en ROD.

Disclaimer: 

Voor de onderdelen rekenen van de IEP-Eindtoets en taalverzorging van de Centrale Eindtoets bevatten de gegevens vanwege registratieproblemen onvolkomenheden. Van de leerlingen die de IEP eindtoets maakten, is van ruim 27% in ROD bij rekenen niveau ‘2F’ geregistreerd. Van deze leerlingen is echter niet bekend of zij bij rekenen ook niveau ‘1S’ hebben behaald. Als leerlingen op de IEP Eindtoets voor rekenen boven 1F presteerden, konden scholen kiezen of zij in ROD niveau ‘2F’ of ‘1S’ registreerden. Bij taal zijn deze niveaus vergelijkbaar (1S = 2F), maar bij rekenen is dit niet het geval. Bij rekenen betreffen de F-niveaus de rekenvaardigheid en de S-niveaus meer de abstracte wiskunde (zie www.taalenrekenen.nl Link opent externe pagina ). Bij de Centrale Eindtoets was er sprake van een fout in de programmatuur in de software waarmee scholen hun resultaten registreren in ROD. Vanwege deze fout is van leerlingen die bij taalverzorging referentieniveau ‘1F’ wel hebben behaald maar referentieniveau ‘2F’ niet, ten onrechte in ROD geregistreerd dat zij ‘1F’ niet hebben behaald.

Kijk voor  meer informatie op taalenrekenen.nl Link opent externe pagina .