Resultaten werkgroepen

De 3 werkgroepen: Toekomst, iXBRL en Duurzaamheid werken ieder aan een bepaalde opdracht. Ze komen regelmatig samen en delen na iedere bijeenkomst de uitkomsten.

Werkgroep Toekomst

Deze werkgroep bepaalt de onderwerpen voor de ketendagen. We bespreken welke onderwerpen belangrijk zijn om samen te behandelen. We leren weer van elke ketendag. Zo houden we de agenda actueel en voeren we met elkaar het goede gesprek. Ook werken we aan een betere samenwerking tussen alle partijen in de keten.

Resultaten Werkgroep Toekomst

De werkgroep werkt aan een aantal vragen: 

  • welke uitvoeringsvragen zijn er?
  • hoe kunnen ketenpartners samenwerken om passende antwoorden te vinden?
  • hoe ziet de samenwerking tussen ketenpartners er uit in de toekomst?
  • welke communicatie is dan nodig en in welke vorm? 

De werkgroep maakt van deze vragen thema’s. En zet ze op de agenda van de ketendag. Op de ketendag presenteren en bespreken alle ketenpartners die thema’s. De werkgroep gebruikt deze feedback om het programma concreter te maken.

Werkgroep iXBRL

De werkgroep iXBRL werkt aan 5 Proof of Concepts (PoC's) in de verantwoordingsketen van het onderwijs. Deze PoC's onderzoeken en testen iXBRL (Inline eXtensible Business Reporting Language) voor het opstellen, controleren en aanleveren van jaarverslagen. iXBRL is een uitbreiding van XBRL. Het is dé technologie voor verantwoording voor nu en in de toekomst.  

Resultaten Werkgroep iXBRL

De keten is verdeeld in 5 Proof of Concepts:

  1. Hoe stelt een onderwijsinstelling het jaarverslag op in iXBRL?
  2. Hoe controleert en geeft een accountant een digitale handtekening in iXBRL?
  3. Hoe zet een onderwijsinstelling zijn digitale handtekening en dient het een jaarverslag in iXBRL in bij Digipoort?
  4. Hoe verwerkt DUO een jaarverslag in iXBRL?
  5. Hoe gebruiken afnemers de informatie via iXBRL?
Status Proof of Concepts

PoC 1: Meer onderwijsinstellingen en een administratiekantoor voeren een PoC uit. Verschillende leveranciers van rapportagesoftware zijn hierbij betrokken.

PoC 2: Verschillende accountantskantoren hebben zich aangemeld als deelnemer. De werkgroep inventariseert wat accountants al doen op het gebied van iXBRL en digitale assurance in sectoren buiten het onderwijs.

PoC 3: De werkgroep onderzoekt hoe onderwijsinstellingen hun jaarverslag (met hierin de controleverklaring en digitale assurance van de accountant) in iXBRL kunnen ondertekenen en aanleveren bij DUO. We kijken of we dit kunnen combineren met PoC 2.

PoC 4: DUO heeft een globale impactanalyse van de aanpassingen uitgevoerd. En doet detailanalyses om de veranderingen verder te onderzoeken.

PoC 5: DUO onderzoekt wat de technische aanpassingen van de gebruikte taxonomie bieden. Om zo de gegevens in de DUO-database te verwerken. Ook kijkt DUO naar de mogelijkheden van een iXBRL-viewer: om de gemarkeerde (getagde) gegevens in het jaarverslag te zien.

Hulp bij keuze softwareleverancier

We maken een overzicht met softwareleveranciers van rapportagesoftware. Hiermee ondersteunen we onderwijsinstellingen en administratiekantoren. Wanneer het overzicht klaar is, komt het op deze website.

Plan 2025

In 2025 worden de verschillende PoC’s uitgevoerd. Ook onderzoeken we welke wijzigingen nodig zijn in de OCW-Taxonomie om een jaarverslag in iXBRL op te stellen en in te dienen. En welke impact het heeft op de verwerking bij DUO. De uitkomsten van de PoC’s geven richting aan de implementatie van iXBRL in het onderwijs.

Werkgroep Duurzaamheid

We ondersteunen scholen en wetenschapsinstellingen die duurzaam willen verantwoorden. We maken hiervoor een handreiking. 

Resultaten Werkgroep Duurzaamheid

Er is geanalyseerd: 

  • hoe de organisatie impact heeft op mens en milieu en 
  • hoe duurzaamheid invloed heeft op de organisatie. 

Met deze analyse bepalen we welke onderwerpen belangrijk zijn voor onderwijs en wetenschap. Daarvoor hebben we 6 stappen genomen:

  1. Uitvoeren van een stakeholdersanalyse
  2. Bepalen van de meerwaarde
  3. Maken van een lijst met mogelijke onderwerpen per onderwijssector
  4. Beschrijven van de risico's, kansen en effecten
  5. Prioriteren van de onderwerpen over duurzaamheid
  6. Uitvoeren: hoe kunnen we deze onderwerpen juist verantwoorden?

Met de resultaten van deze stappen is een 1e versie van de Handreiking Duurzaamheidsverantwoording voor onderwijs en wetenschap opgesteld. Deze versie wordt gedeeld voor feedback. Begin 2025 delen we deze handreiking.